روش استفاده از سیلیکون قالبگیری

روش استفاده از سیلیکون قالبگیری:

 

سیلیکون های قالبگیری نوعی پلیمرهای دو جزئی پرکاربرد هستند که در ابتدا بصورت مایع می باشد و با افزودن جزء دوم (کاتالیست) به سیلیکون باعث خشک شدن آن در زمان مشخصی می شود

سیلیکون ها دارای ویسکوزیته های مختلفی می باشند که بطور کلی ویسکوزیته سیلیکون با سختی سیلیکون بعد از واکنش با هاردنر و خشک شدن نهایی نسبت مستقیم دارد. یعنی هر مقدار ویسکوزیته سیلیکون بیشتر باشد بعد از خشک شدن لاستیک سیلیکون با سختی بیشتری حاصل خواهد شد.

 

هاردنر سیلیکون چیست و طریقه استفاده هاردنر ۲ درصد و ۵ درصد:

هاردنر سیلیکون قالبگیری معمولا از جنس فلز قلع می باشد که برحسب استفاده دارای درصد متفاوت و کاربرد مجزایی می باشد. هاردنرهای قوی (%۲) که زمان خشک شدن آن بلافاصله و خیلی سریع می باشد معمولا برای الگوها و قالبگیری ایستاده استفاده می شود که از شوره کردن سیلیکون جلوگیری خواهد کرد. هاردنرهای (%۵) معمولا با زمان بیشتری خشک می شود و برای قالبگیری مدل هایی استفاده می شود که دارای طرح و نقش های جزیی تری می باشد.

 

خواص سیلیکون های قالبگیری شفاف و بی رنگ:

یکی از مهمترین خاصیت سیلیکون ها عدم چسبندگی به سطوح مختلف و الگوهایی است که درون آن جهت قالبگیری قرار داده می شود، این بدین معنی است که سیلیکون ها عموما چسبندگی ندارند و تنها چسبندگی آنها به سیلیکون هایی از جنس خود است.

 

خاصیت برتر دیگر سیلیکون ها تحمل حرارتی بسیار بالای آنها می باشد که وابسته به نوع قالب از ۲۰۰ درجه سانتی گراد تا ۶۵۰ درجه سانتی گراد می باشد.

 

کاربردهای سیلیکون قالبگیری شفاف و سفید:

سیلیکون قالبگیری RTV کاربردهای متنوع و بسیار گوناگونی در صنایع مختلف: مجسمه سازی. الگو برداری. مدل سازی. شمع سازی. قالبسازی. عایق کاری و بطور کلی ساخت انواع قالبهای اجسام، قطعات، اشیا و الگوهای مختلف بهداشتی و صنعتی دارد.

 

استفاده بهینه از سیلیکون های کهنه و یا استفاده شده:

سیلیکون ها مواد گران قیمتی می باشند باین خاطر برای آنکه از دور ریختن سیلیکون های دفرمه شده و مستعل جلوگیری کنیم می توانیم سیلیکون های کهنه را بصورت ذرات کوچک خرد کنیم و به تکه های کوچکتری ببریم و در نهایت هنگام قالبگیری سیلیکون از آن بعنوان پر کننده و حجم دهنده در بین لایه های سیلیکون مایع استفاده بهینه کنیم.

 

روش قالبگیری انواع سیلیکون های قالبگیری شفاف و سفید:

مدل یا طرحی را برای قالبگیری انتخاب نمایید

ساخت یک جعبه چهارچوب برای قالبگیری

مدل اصلی را داخل جعبه قرار دهید

سیلیکون قالبگیری خود را با هاردنر سیلیکون با درصد وزنی مشخص مخلوط کنید

ترکیب مخلوط شده سیلیکون داخل جعبه میریزیم

در این مرحله باید حباب و تراکم هوای داخل سیلیکون را بوسیله وکیوم تخلیه کنید

بعد از تخلیه حباب سیلیکون قالبگیری تقریبا کار شما به پایان رسیده

پس از گذشت ۴ الی ۸ ساعت سیلیکون شما از حالت مایع به جامد لاستیک شکل تغییر شکل می دهد و شما میتوانید در مرحله نهایی مدل را از قالب جدا کنید.


Posted

in

by

Tags:

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *