سیلیکون رابر چیست و چه کاربردی دارد؟

سیلیکون رابر چیست و چه کاربردی دارد؟

 

معرفی سیلیکون رابر:

 

از خانواده الاستومرها به شمار می رود با خاصیت های فیزیکی شبیه لاستیک های دیگر اما بسیاری از عیب های آنها را ندارد.

 

مزایای سیلیکون رابر:

 

۱. درزگیر مقاوم و با طول عمر زیاد.

۲. قابلیت شکل گیری در مقاطع و ابعاد مختلف.

۳. شفافیت و در عین حال قابلیت رنگ پذیری در طیف وسیع.

۴. مقاوم در برابر اشعه ماورا بنفش، مادون قرمز، گاما و تاثیر ناپذیری از اوزون.

۵. قدرت تحمل کردن تغییرات دما در شرایط عادی از ۵۰ – تا ۲۰۰ + درجه سانتیگراد و در شرایط خاص از ۱۱۰ – تا ۳۲۰ + درجه سانتیگراد.

۶. طول عمر بسیار زیاد در مقایسه با لاستیک ها و از همه با اهمیت تر اقتصادی بودن آن در برابر تعدد قطعات لاستیکی و صرفه جویی در وقت، هزینه ها، تعمیرات و نگهداری و در نتیجه دستیابی به بهره وری بالاتر و حداکثری.

 

کاربرد سیلیکون در صنعت مواد اولیه و کامپاند:

در حال حاضر در راستای ارتقاء کیفی جایگزینی سیلیکون به دلیل ویژگی های برتر در مقایسه با سایر لاستیک ها این صنعت سیلیکون رابر HTV را به صورت خام و کامپاند کاملا تخصصی Ind Grad,Food Grad,Med Grad – GP و بهینه برای مشتریان صنایع لاستیک و صنایع سیم و کابل و مقره سازان ارائه می کند.

 

کاربرد سیلیکون در صنعت لوازم خانگی:

با در نظر گرفتن خاصیت های فیزیکی و شیمیایی و همچنین مقاوت غیر قابل انکار سیلیکون در مقایسه با دیگر لاستیک ها، سیلیکون کاربردی منحصر به فرد و ویژه ای در صنعت لوازم خانگی دارد .

از جمله استفاده از محصولات سیلیکونی در اجاق گازهای فردار موجب بهینه سازی در مصرف انرژی و جلوگیری از خروج حرارت و ضربه گیری مناسب درب های فر می گردد و مضافا استفاده از سیم های روکش سیلیکونی و وارنیش های سیلیکونی نشت الکتریکی را به حداقل می رساند.

با توجه به بهداشتی بودن سیلیکون و داشتن خواص ضد باکتری آن سیلیکون بهترین پلیمر جهت واشرهای مورد استفاده در درب های دیگ زودپز ،فلاسک سرخ کن ، ظروف نگهدارنده غذا و سایر مواردی که در تماس با مواد عذایی می باشد.

 

کاربرد سیلیکون در صنعت خودرو:

گسترش صنایع خودرو سازی در ایران و جهان موجب گشته تا رعایت استانداردهای ایمنی در خصوص مصرف انواع قطعات سیلیکونی چون وکیوم دور شیشه های ایمنی اتومبیل ، تیغه های برف پاک کن ، بوتهای سر شمع ، شلنگ سرریز آب رادیاتور و واشر سر سیلندر از جمله تولیدات باشند.

 

کاربرد سیلیکون در صنعت ساختمانی:

 

خواص سیلیکون در مقایسه با سایر درزگیرها مانند PVC – EPDM و سایر پلیمرها:

 

۱. مقاومت در برابر تغییرات درجه هوا ۵۰- تا ۲۰۰- درجه در شرایط عادی و در شرایط خاص ۱۱۰- تا ۳۲۰+ درجه سانتی گراد.

 

۲. مقاوم در برابر اشعه ماورا بنفش ، مادون قرمز ، گاما ، و تاثیر ناپذیری ازاوزون.

 

۳. شفافیت و در عین حال قابلیت رنگ پذیری در طیف گسترده به هنگام تولید.

 

۴. درزگیر مقاوم با طول عمر بالا.

 

۵. مهمتر از همه اقتصادی بودن سیلیکون در دراز مدت ، زیرا لاستیک های غیر سیلیکونی به سرعت در مجاورت اوزون ، سرما ، گرما و اشعه های موجود در نور خورشید مقاومت خود را از دست داده و در نتیجه در طول زمان دچار شکستگی و نهایتا پوسیدگی می گردد و همین امر باعث بالا رفتن مقدار مصرف سوخت و هدر رفتن انرژی و ورود گرد و غبار به محیط می شود.

 

کاربرد سیلیکون در صنعت روشنایی:

با توجه به ویژگیه ای محصولات سیلیکونی ، در کشورهای توسعه یافته و صنعتی جهت درزگیری تابلوهای برق ، پروژکتورها ، و چراغهای خیابانی به دلیل تغییرات درجه حرارت محیط و فرسایش بسیار زیاد لاستیک ها یا نمدهای متداول به صورت استاندارد اجباری از نوارهای سیلیکونی استفاده می گردد.

 

استفاده از گسکتهای نامناسب در چراغ های خیابانی که بر اثر دمای حاصی از لامپ و همچنین نفوذ گرد و غبار و بخار آب و حشرات ، موجب کدر شدن شیشه یا رفلکتور می گردد در نتیجه طول عمر چراغ کوتاه و کیفیت روشنایی به شدت کاهش می یابد و همچنین بنا به دلیل فوق گسکتهاس سیلیکونی برای تابلوهای برق بهترین محافظ کنتاکتورها و سایر قطعات داخلی تابلو می باشد.

 

لذا سیلیکون برای بالا بردن IP محصولات فوق الذکر نقش بسیار مهمی را ایفا می نماید.

 

طبق تحقیقات به عمل آمده طول عمر گسکتهای سیلیکونی معادل پنج تا هفت برابر سایر گسکتها می باشد.

 

کاربرد سیلیکون در صنعت سیم و کابل

 

مزیت های سیم و کابل با روکش سیلیکونی:

 

از انجایی که سیم و کابل روکش شده غیر سیلیکونی نتوانسته است پاسخگوی فن آوری امروزی باشد ، سیم و کابل با روکش سیلیکون هر روزه کاربرد گسترده تری می یابد.

 

سیلیکون ماده است که تا کنون بهترین عایق شناخته شده است و در عین حال عایقی است که ایمنی دراز مدت را تامین و نضمین می کند.

 

سیلیکون در عین دارا بودن خاصیت عایقی و عمر طولانی ، پایین آورنده ضریب مصرف انرژی و مقاومت بسیار بالا در میدان مغناطیسی بوده و در سخت ترین شرایط ویژگی های خود را حفظ می کند.

 

سیلیکون به دلیل خواص فیزیکی و ساختار شیمیایی ویژه و مقاوت بالا در برابر برودت تا ۶۰- و در دمای ۲۵۰+ درجه سانتی گراد و همچنین محیط های با رطوبت بالا کاملا ویژگی های خود را حفظ می کند در صورتیکه سایر عایق کننده از امتیازات فوق برخوردار نیستند لذا سیلیکون در شرایط فوق بهترین عایق کننده می باشد.

 

کاربرد سیلیکون در صنعت پزشکی:

 

پیشرفت های شگرف در عرصه مهندسی پزشکی این شرکت را ملزم به اقدامات اساسی در جهت رفع تنگناها و تولید انواع شلنگ یا تیوپ سیلیکونی شفاف و رنگی همراه با قطعات خاص صنایع دندانپزشکی و سایر موارد نموده و با تولید و عرضه آن به بازار مصرف گامی مثبت در جهت این صنعت ارزشمن بر دارد.

 

پاره ای دیگر از موارد مصرف سیلیکون استفاده آن در آون های آزمایشگاهی و پروفیل های سیلیکونی به عنوان عایق مناسب در (فور و اتوکلاو) در ابعاد و اندازه های مختلف و همچنین استاپر لوله های آزمایشگاهی از همین جنس است.

 

 

کاربرد سیلیکون در صنعت شیر دوشی:

 

به دلایل زیر تمامی لاینر و شلنگ های شیر دوش شما باید سیلیکونی باشد.

۱. در لاینر و شلنگ سیلیکونی – میکروب ، ویروس و قارچها قادر به رشد نیستند.

 

۲. قابل شستشو با آب جوش ، مقاوم در زمان طولانی (۵۰- تا ۲۵۰+ درجه سانتیگراد ) در این صورت کلیه چربیها که زمینه رشد میکروب ، ویروس و قارچ است از بین می رود.

 

۳. در مقابل ضد عفونی کننده های قوی بسیار مقاوم است.

 

۴. با استفاده از شلنگ های سیلیکونی در دستگاه های شیر دوشی دام ها در مقابل ورم پستان و سایر و سایر بیماری ها بیمه نمائیم.

 

نکته قابل توجه:

استفاده از لاینر سیلیکونی سبب افزایش احساس راحتی گاوها ، کاهش صدمه به سر پستان و تورم پستان کاهش لغزش و ورود هوا بداخل شده در نتیجه سبب بالا رفتن میزان شیر دهی و نیز کم شدن مقدار باکتری در شیر می شود.

 

کاربرد سیلیکون در صنایع دیگر:

گستردگی مصرف قطعات سیلیکونی در صنایع الکترونیک – مخابرات و ماشین سازی چون عایق های صفحه کلید کامپیوتر ، شماره گیر تلفن ، بردهای ترازو و درزگیرهای دیگ بخار صنایع بسته بندی قالب های تولید شکلات و غیره.


Posted

in

by

Tags:

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *