انواع هاردنرهای پرکاربرد برای اپوکسی

انواع هاردنرهای پرکاربرد برای اپوکسی:

 

هاردنر چیست و چه کاربردهایی دارد؟

هاردنر به مفهوم سخت کننده می باشد و یک نمونه خاص و منحصر به فرد از مواد است. هاردنرها یک واکنش دهنده و یا تسریع کننده واکنش شیمیایی باشد.

این ترکیب شیمیایی به دو صورت در ساخت و ساز به کار می رود، در حالت اول به عنوان جزیی از واکنش محسوب می شوند که در تمامی محصولات دو جزئی رزینی همچون اپوکسی ها، پلی یورتان ها و … به کار می رود.

به طوری که مقدار دقیق و مشخصی از هاردنر باید استفاده شود، تا عمل کیوراسیون رزین به درستی و کامل انجام گیرد.

در حالت دوم، هاردنر، در واقع شروع کننده واکنش می باشد. و مقدار کم یا زیاد بودن آن سبب کاهش یا افزایش سرعت واکنش می گردد.

 

موارد استفاده هاردنرها: به کارگیری این نوع ترکیبات تقریبا در اکثر اوقات جهت کاربردپذیری رزین اپوکسی برای اهداف مورد نظر ضروری و لازم می باشد و به هیچ وجه نمی توان از نقش آن ها چشم پوشی کرد برای مثال اگر از هاردنر استفاده نشود، رزین اپوکسی هیچ وقت به خواص مکانیکی و شیمیایی دسترسی پیدا نمی کند.( درواقع از حالت مایع به حالت جامد نمیرسد) برگزیدن نوع صحیح و درستی از سخت کننده به برآورده شدن هر چه بهتر انتظارات از مخلوط اپوکسی جهت کاربردهای مدنظر کمک خواهد کرد به همین علت همیشه بایستی روی رزین و این ترکیبات تحقیقاتی صورت پذیرد تا اطمینان صددرصدی از عملکرد مطلوب مخلوط اپوکسی نهایی، حاصل گردد.

 

پراستفاده ترین سخت کننده های اپوکسی به دو گروه کلی تقسیم بندی می شوند:
۱. هاردنرهای پلی آمین
۲. هاردنرهای پلی آمید

 

هاردنر پلی آمین و رزین اپوکسی چه کاربردی دارند؟
در کارهای دکوراتیو معمولاً از نوع خاصی از هاردنرها استفاده می‌کنند که به آن «پلی ‌آمین» می‌گویند. هاردنرهای پلی آمین معمولاً بی‌رنگ‌اند و قابلیت اعمال در حجم را دارند. هاردنر پلی آمین رقیق است و قابلیت اضافه کردن حلال را ندارد (حلال‌پذیر نیست).

همان طور که گفتم این دو جزء باید به نسبت مشخص، طبق دستور کارخانۀ تولیدکننده، با یکدیگر مخلوط و داخل ظرف یا قالب دلخواه ریخته شود تا بعد از گذشت مدت‌زمان مشخص به نهایت سختی برسد و شکل قالب را به خود بگیرد.

 

هاردنر پلی آمید و رزین اپوکسی چه کاربردی دارند؟
نوع دیگری از هاردنر با نام «پلی آمید» هم تولید می شود که قابلیت ترکیب را رزین اپوکسی را دارد. هاردنر پلی آمید رنگ نارنجی مایل به قرمز دارد و غلطت بالایی دارد.

همچنین پلی آمید حلال‌پذیر می باشد به این معنا که می توانید حلال‌ های خاصی را به هاردنر پلی آمید اضافه کرده تا رقیق و روان شود.

البته باید توجه کرد که این نوع هاردنر جهت ساخت میز رزینی، جواهرات رزینی و قطعات تزیینی رزینی به هیچ عنوان مناسب نخواهد بود و عمدتاً جهت کفپوش اپوکسی مورد استفاده قرار می گیرند.

 

هاردنر انیدریدی و رزین اپوکسی چه کاربردی دارند؟
هاردنر انیدریدی به دلیل دارا بودن مقاومت بسیار عالی و بالایی که در مقابل حرارت و عایق بودن داراست، به عنوان قالبی جهت ساخت انواع متفاوتی از تجهیزات برقی و یا تجهیزات الکترونیکی به کار گرفته می شود. گفتنی ایست که این ماده به خاطر کاربردپذیری خوب خویش در مواد کامپوزیت نیز استفاده می شود.

 

هاردنر فنل آمین و رزین اپوکسی چه کاربردی دارند؟
هاردنر فنل آمین امکان خشک کردن و سخت شدن بسیار عالی در دماهای پایین را دارد و به خاطر این که مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی داراست، به طور عمده در صنعت کشتی سازی به کار گرفته می شود. از جمله موارد دیگر که در آن ها از هاردنر نوع فنل آمین استفاده می شود عبارت است از مواد مختلف فلزی همچون لوله ها و … استفاده از این نوع هاردنر در حال افزایش است.


Posted

in

by

Tags:

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *