رزین اپوکسی چیست و چه کاربردی دارد؟

رزین اپوکسی چیست و چه کاربردی دارد؟

 

اشاره به استفاده از این ماده در ساخت زیورآلات مصنوعی، ساخت قاب‌های تزئینی مصنوعی مثل وکیوم و مواردی در همین راستا شرح ساده‌ای بر سوال زرین اپوکسی چیست می‌باشد.

 

به طور کلی برای جواب به این سوال که تعریف رزین اپوکسی چیست می‌توان آن را بخشی از خانواده‌ی رزین‌های دو جزیی که شامل پایه رزینی و هاردنر معرفی نمود. کاربرد رزین اپوکسی در این تعریف به ترکیب نسبت مشخص این دو ماده برای تهیه انواع قالب و قاب اشاره دارد.

رزین اپوکسی عمدتا بصورت دو جزئی و با ترکیب پایه رزینی و هاردنر مورد استفاده قرار می گیرند. اما رزین های اپوکسی تک جزیی و سه جزیی هم تولید می‌شوند که استفاده‌های خاص دارند.

در این مقاله علاوه بر آشنایی با رزین اپوکسی موارد کاربرد رزین اپوکسی نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

رزین اپوکسی چیست؟

در پاسخ به سوال رزین اپوکسی چیست در کنار انواع آن می‌توان از نظر ساختاری آن را ماده‌ای لزج و چسبناک که در اثر گذشت زمان و گرما سخت شده معرفی نمود.

رزین اپوکسی در دو نوع طبیعی و مصنوعی یافت و قابل استفاده است.

 

رزین اپوکسی طبیعی همان صمغ درخت و شیره استخراج شده از گیاهان بوده اما نوع مصنوعی آن از سنتز و همچنین فعل و انفعالات شیمیایی مواد آلی و معدنی در محیط آزمایشگاهی و کارخانجات مواد شیمیایی به دست می آید.

بعنوان مثال بهترین نمونه رزین طبیعی شیره درخت کاج بوده که سنگ زیبای کهربا مورد استفاده در تولیدات تزیینی در اثر سخت شدن همین رزین گیاهی به وجود می آید.در ادامه این مطلب پس از آشنایی نسبی با ماهیت رزین اپوکسی به بررسی محورهای کاربرد رزین اپوکسی به شرح ذیل پرداخته شده است.

 

معرفی کاربردهای مختلف رزین اپوکسی:

با وجود اینکه بیش از ۵۰ سال از عمر استفاده رزین اپوکسی می‌گذرد، باز هم در دسته پر استفاده ترین مواد طبیعی و مصنوعی در صنایع مختلف می‌باشد. امروزه کاربرد رزین اپوکسی نه تنها در صنایع پوششی بلکه در صنایع مختلفی مثل عمران، هوافضا، صنایع اتومبیل و… نیز وجود دارد.

 

کاربردهای دیگر رزین اپوکسی در صنایع مختلف جهت تولید:

۱. عایق و پوشش صنایع دستی.

۲. عایق بندی قطعات الکتریکی.

۳. ساخت قالب های مستحکم.

۴. تولید جواهر و زیورآلات مصنوعی.

۵. لایه گذاری لمینیت در صنایع کامپوزیت و فایبرگلاس.

۶. استفاده از رزین اپوکسی مصنوعی در کارهای هنری.

۷. کاربرد رزین اپوکسی مصنوعی در لایه های محافظ سطح.

۸. ساخت انواع رنگ‌ها و براق کننده‌ها با رزین اپوکسی مصنوعی.

۹. کاربرد رزین اپوکسی مصنوعی در ساخت انواع چسب ( انواع چسب کاغذ دیواری، چسب چوب و …).

۱۰. پوشش دهنده‌ی کف از معروف ترین کاربرد رزین اپوکسی برای کف سالن‌ها، کارخانه‌ها، زمین های بازی، مکان های تولید لوازم بهداشتی و پزشکی می‌باشد.
به عنوان مواد اولیه در رنگسازی، چسب ها، خمیر های رزگیری، لعاب ها و آب بندی کننده ها.

 

انواع و اقصام رزین اپوکسی را بشناسید:
دو دسته اصلی رزین اپوکسی به همان شکل که در تعریف و بخش زرین اپوکسی چیست به طور کامل و جامع توضیح داده شده حالت‌های مصنوعی و طبیعی این ماده می‌باشد. نوع دیگر دسته بندی رزین اپوکسی بر اساس کاربرد و جنس استفاده آن بصورت زیر است.

 

رزین اپوکسی کفپوش:
یکی از نمونه‌های پرکاربرد رزین اپوکسی استفاده از آن در تهیه انواع کفپوش است. این محصولات با عنوان رزین اپوکسی کف پوش شناخته شده هستند. محور کاربرد رزین اپوکسی کف پوش بر اساس محل کاربرد آن بصورت زیر دسته بندی شده است.

کفپوش اپوکسی صنعتی، برای کف کارخانجات با مقاومت فیزیکی و شیمایی بالا.
کفپوش اپوکسی آنتی‌استاتیک کانداکتیو، برای هدایت الکتریسیته ساکن در مواقع خاص
کفپوش اپوکسی آنتی‌باکتریال، برای بیمارستان‌ها و مراکز حساس به آلودگی مثل داروخانه‌ها و محل‌های بسته بندی مواد بهداشتی.
کفپوش اپوکسی سه‌بعدی نوع جدیدی از کاربرد رزین اپوکسی در منازل برای طراحی و دکوراسیون کف ساختمان.

 

رزین اپوکسی سنگ:
از این سبک و نوع رزین اپوکسی بیشتر در کارخانه‌های سنگبری استفاده می‌شود. فراوری اصولی انواع سنگ،استحکام بخشی به پشت و روی ورق‌های بزرگ سنگ، فراوری قطعات و ضایعات جمع آوری شده از سنگ در معدن، جلادهی و درخشش فوق‌العاده بعد از ساب از موارد کاربرد رزین اپوکسی سنگ است.

 

رزین اپوکسی چوب:
محور کاربردی جدید رزین اپوکسی در بالا بردن مقاومت چوب در تهیه انواع لوازم و اجسام تزیینی می‌باشد. امروزه استفاده از میز و اجسام دکوراتیو با تلفیق رزین اپوکسی و چوب در دکوراسیون منازل جدید بسیار دیده می‌شود.

 

رزین اپوکسی تزئینی:
از کاربرد رزین اپوکسی در ساخت لوازم تزینی و همین طور استفاده از این ماده بدین منظور استقبال زیادی به عمل آمده است. رزین اپوکسی بدلیجات، رزین اپوکسی جواهرسازی، رزین اپوکسی تابلو آبستره و در نهایت رزین اپوکسی ظروف حجمی و پذیرایی پر استفاده ترین نوع رزین اپوکسی تزئینی به شمار می‌آید. نقاشی ساختمان مدرن با استفاده از رنگ‌های تولید شده از رزین نمونه‌ای از کاربرد این ماده در تغییر دکوراسیون محیط است.

 

آشنایی با ویژگی‌های رزین اپوکسی:
در بخش رزین اپوکسی چیست و همین طور معرفی کاربرد رزین اپوکسی به استفاده گسترده این ماده بصورت طبیعی و مصنوعی در صنایع و تولیدات مختلف اشاره داشتیم. شاید برای شما سوال پیش آمده باشد که چه ویژگی‌هایی در این ماده باعث اهمیت بالای آن در موارد عنوان شده می‌باشد.

 

بنابراین برخی از ویژگی‌های کاربردی رزین اپوکسی در قالب نکات زیر معرفی می گردد:
رزین اپوکسی یک عایق الکتریکی است.
نسبت به مواد شیمیایی (اسیدها، بازها، چربی ها) مقاومت خوبی دارد.
در برابر آب و رطوبت از مقاومت بالایی برخوردار است.
در هنگام پخت در مقایسه با رزین‌های پلی استری جمع شدگی حجمی کمتری دارد.
حساسیت کم نسبت به دمای محیط در زمان پخت (رزین های اپوکسی بسته به نوع می توانند در دمایی بین ۵ تا ۱۵۰ درجه سانتیگراد پخت شوند)
به دلیل نوع ساختار مولکولی رزین های اپوکسی در برابر تنش‌های حرارتی و مکانیکی مقاوم هستند. برای ساخت سقف کاذب استخر و همین طور کف کاذب از رزین استفاده‌های زیادی می‌شود.

 

چند نکته قابل توجه درمورد کاربرد رزین اپوکسی:
رزین اپوکسی بنا به فرمولاسیون بعد از گذشت چند ساعت تا یک روز، به‌صورت سطحی خشک می‌شود و نیز هفت روز طول می‌کشد تا رزین اپوکسی به نهایت سختی خود برسد.خرید رزین اپوکسی را متناسب با نوع نیازتان انجام دهید.

بعنوان مثال رزین اپوکسی شفاف مناسب کارهای دکوراتیو، ساخت جواهرات رزینی، ساخت میز رزینی و مواردی از این دسته می‌باشد. برای استفاده از رزین اپوکسی چوب و نوع‌های دیگر حتما نسبت به روش‌های استفاده از این مواد اطلاعات کافی داشته باشید.

 

انواع هاردنرهای پرکاربرد برای اپوکسی:

پراستفاده ترین سخت کننده های اپوکسی به دو گروه کلی تقسیم بندی می شوند:
۱. هاردنرهای پلی آمین
۲. هاردنرهای پلی آمید

 

هاردنر پلی آمین و رزین اپوکسی چه کاربردی دارند؟
در کارهای دکوراتیو معمولاً از نوع خاصی از هاردنرها استفاده می‌کنند که به آن «پلی ‌آمین» می‌گویند. هاردنرهای پلی آمین معمولاً بی‌رنگ‌اند و قابلیت اعمال در حجم را دارند. هاردنر پلی آمین رقیق است و قابلیت اضافه کردن حلال را ندارد (حلال‌پذیر نیست).

همان طور که گفتم این دو جزء باید به نسبت مشخص، طبق دستور کارخانۀ تولیدکننده، با یکدیگر مخلوط و داخل ظرف یا قالب دلخواه ریخته شود تا بعد از گذشت مدت‌زمان مشخص به نهایت سختی برسد و شکل قالب را به خود بگیرد.

 

هاردنر پلی آمید و رزین اپوکسی چه کاربردی دارند؟
نوع دیگری از هاردنر با نام «پلی آمید» هم تولید میشود که قابلیت ترکیب را رزین اپوکسی را دارد. هاردنر پلی آمید رنگ نارنجی مایل به قرمز دارد و غلطت بالایی دارد.

همچنین پلی آمید حلال‌پذیر است یعنی می توانید حلال‌های خاصی را به هاردنر پلی آمید اضافه کنید تا رقیق شود.

البته دقت کنید این نوع هاردنر برای ساخت میز رزینی، جواهرات رزینی و قطعات تزیینی رزینی به هیچ عنوان مناسب نخواهد بود و عمدتاً برای کفپوش اپوکسی استفاده می شوند.


Posted

in

by

Tags:

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *