سیلیکون های قالب سازی

سیلیکون قالب سازی چیست و چه کاربردی دارد؟

 

سیلیکون از جمله مواد پلیمری به شمار می رود که از ترکیب اتم های سیلیسیم و اکسیژن تشکیل شده است. این ساختمان مولکولی سبب مقاومت بیشتر آن در مقابل حرارت نسبت به مواد آلی دیگر می شوذ. با فرمول های متفاوتی از این مواد می توان به طیف گسترده ای از حالت های فیزیکی دست پیدا کرد.

 

سیلیکون ها را می توان به شکل های گوناگون تولید و استفاده کرد:

 

۱- سیلیکون های مایع (روغن سیلیکون)

۲- سیلیکون های گرما پخت (HTV)

۳- سیلیکون هوا پخت (RTV)

 

سیلیکون های مایع (روغن سیلیکون):

 

این مواد سبب کم شدن سختی بعد از عملیات پخت می شوند. این روغن ها نسبت به دیگر پلیمرها وزن مولکولی پایین تری را دارا هستند و به عنوان روان کننده مورد استفاده قرار می گیرند.

 

سیلیکون های (RTV (Room temperature vulcanization:

 

سیلیکون RTV2 قابلیت پخت در عادی دمای اتاق، انعطاف پذیری و عدم چسبندگی به سطح ها را داراست. با توجه به ویسکوزیته این مواد، این قابلیت فراهم است که از آنها در کپی برداری از انواع مختلف سطح ها و مدل ها استفاده کرد.

این مواد از انعطاف بسیار بالایی برخوردار بوده و استفاده از آنها به دفعات اثری بر کیفیت این مواد نخواهد داشت.

 

کاربرد سیلیکون های RTV2:

 

۱. کاربرد سیلیکون RTV2 در صنعت مجسمه سازی.

۲. کاربرد سیلیکون RTV2 در ساخت قالب های عمومی.

۳. کاربرد سیلیکون RTV2 در روان کننده ها و جدا کننده ها.

۴. کاربرد سیلیکون RTV2 در ساخت قالب های دقیق مدل سازی.

۵. کاربرد سیلیکون RTV2 در قالب های مقاوم در مقابل کشش.

۶. کاربرد سیلیکون RTV2 در قالب محصولات پیچیده با اندازه های دقیق و …

 

سیلیکون های (HTV (high temperature vulcanization:

 

از سیلیکون HTV می توان در ساخت قطعه هایی که در معرض حرارت هستند استفاده کرد. از کاربرد های این ماده می توان به ساخت قالب های سرامیک سازی و واشر سازی اشاره کرد.

 

رزین های قالب گیری RTV از نظر سیستم پخت به ۲ دسته زیر تقسیم می شوند:

 

۱. رزین های قالب گیری Condensation cure.

 

۲. رزین های قالب گیری Addition cure.

 

کاربرد سیلیکون ها در قالبگیری و ساخت مجسمه:

 

در مجسمه سازی از قالب گیری سیلیکونی جهت ساخت و تولید نقش برجسته می توان استفاده کرد. در این مقاله سه مدل از آنها را توضیح خواهیم داد.

 

۱- ایجاد نقش برجسته یک طرفه بزرگ:

 

اغلب جهت تولید مجسمه های گچی و ساخت گچ بری های آماده مورد استفاده قرار می گیرد. در این متد از پروسه ای با نام آنکادر کردن استفاده می کنیم.

 

در قدم اول مدل یک طرفه را روی میزکار می گذاریم و بعد دور آن را به وسیله ی یک کاور آنکادر می کنیم و اطراف را با چسب آکواریوم به خوبی عایق بندی می کنیم و در پایان سیلیکون را در درون بخش آنکادر شده تزریق می کنیم. کمی منتظر می مانیم تا وقتی که سیلیکون خود را بگیرد.

 

بعد کادر های موجود را بر می داریم و قالب سیلیکونی را به حالت واژگون در میاریم و بعد مواد مورد نظر را به مجسمه پایانی را که می تواند از نوع گچ یا هر ماده دیگری باشد در درون محفظه قالب می ریزیم تا در نهایت نقش برجسته یک طرفه درست شود.

 

۲- نقش برجسته یک طرفه بزرگ از طریق ایجاد حوضچه:

 

در اولین قدم مدل را بر روی میزکار می گذاریم بعد روی آن را با خمیر مجسمه سازی پوشش می دهیم تا همه ی جزییات مدل در آن تشخیص داده شود. بعد مدل را بر روی میز آنکادر می کنیم و سپس بر روی مدل خمیرمالی شده را گچ می ریزیم و منتظر می مانیم تا وقتی که گچ خود را به طور کامل بگیرد.

پس از خشک شدن کامل گچ و محکم شدن آن قالب گچی را از روی مدل برداشته و خمیر مجسمه سازی را از آن جدا می کنیم.

 

حال بر روی قالب گچی سوراخ هایی را ایجاد و دو مرتبه قالب گچی را بر روی مدل می گداریم. ولی این بار بدون اینکه بر روی مدل خمیر مجسمه سازی موجود باشد.

 

این عمل سبب می گردد تا یک فضای خالی در درون قالب گچی ایجاد شود. حال سیلیکون را از درون همان سوراخ ها به داخل قالب سرازیر می کنیم و مدتی منتظر می مانیم تا سیلیکون خود را بگیرد بعد قالب گچی را بر میداریم و در آخر قالب سیلیکونی را از مدل جدا می کنیم در این حالت یک قالب سیلیکونی خوب درست می شود و می توانیم آن را مورد استفاده قرار دهیم.

 

نقطه مثبت این روش نسبت به روش اول کاهش دادن مصرف سیلیکون و کم کردن دور ریز، پرتی و هزینه است، ولی نکته ی قابل توجه ای که در این بین می باشد این مورد است که از این روش جهت مدل های یک طرفه پیچیده و سخت با سطح های توخالی نمی توان استفاده کرد به دلیل اینکه ایجاد همان حالت مدل با استفاده از خمیر مجسمه سازی کاری بسیار سخت و پیچیده است.

 

۳- قالب گیری با سیلیکون ۵۳۹:

 

سیلیکون ۵۳۹ سفتی وازلین را دارد و همرنگ آن نیز است اما فوق العاده چسبناک است به شکلی که مقدار زیادی از آن می تواند بر روی دیواره عمودی قرار بگیرد بدون اینکه از جای خود تکان بخورد و همین جهت سبب شده تا از آن جهت قالبگیری از روی نقش برجسته های گچی یا سنگی که امکان جا به جایی آنها موجود نیست استفاده کرد.

 

طریقه قالب گیری با سیلیکون ۵۳۹:

 

در قدم اول مقداری سیلیکون را همراه مقدار لازم مایع خشک کن (هاردنر سیلیکون) بر روی شیشه ای تخت ترکیب می کنیم و با دست آن را مخلوط می کنیم تا وقتی که خوب ترکیب و مخلوط گردد و بعد با کاردک آن را خوب مالش می دهیم تا وقتی که عمل مخلوط شدن به طور کامل و ذقیق انجام شود سپس با کمک انگشت خود آن را بر روی مجسمه یا نقش برجسته می مالیم به صورتی که قشر نازکی که کمتر از ۱ میلی متر می باشد به وجود بیاید.

 

در این مرحله باید دقت کافی به عمل آید تا هیچ قسمتی از مجسمه ناپوشیده و یا خالی نماند و یا حباب هوا بر روی آن تولید نشود سپس منتظر می مانیم تا این لایه لاستیکی شود.

 

در قدم دوم مقدار بیشتری سیلیکون را با خشک کن سیلیکون (هاردنر) ترکیب می کنیم و این بار به جای انگشت به کمک کارد آشپزخانه لایه ای به ضخامت سه میلی متر بر روی لایه پیشین می کشیم و آن را صاف می کنیم بعد از لاستیکی شدن با گچ برای آن پشت قالب تهبه می کنیم بعد از اینکه گچ پشت قالب سفت شد آن را از روی سیلیکون برمی داریم و قالب لاستیکی را از مجسمه یا نقش برجسته جدا می کنیم.

 

نکات قابل توجه :

 

۱- سیلیکون به خودی خود ماده سمی به شمار نمی رود اما خشک کن آن (هاردنر) سبب ناراحتی های پوستی می شود اگر خشک کن بر روی پوست پاشیده شود باید با آب و صابون آن را شست و شو دهید.

۲-در نقش برجسته از قالب یک تکه و در مجسمه از قالب دو تکه یا یک تکه باز استفاده می کنیم.

 

فروش سیلیکون قالبگیری همراه هاردنر سیلیکون:

 

سایا سیلیکون به تامین و فروش سیلیکون قالبگیری همراه هاردنر سیلیکون می پردازد.

مشتریان محترم می توانند جهت خرید سیلیکون قالبگیری با کارشناسان فروش این مجموعه در ارتباط باشند.

فروش سیلیکون قالب گیری RTV2 و سیلیکون HTV

قالبگیری مجسمه با استفاده از سیلیکون قالبگیری

فروش سیلیکون قالبگیری RTV2

سیلیکون قالبگیری


Posted

in

by

Tags:

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *