سیلیکون قالبگیری چیست؟

سیلیکون قالبگیری چیست؟

 

سیلیکون چیست؟

در این مطلب قصد داریم در مورد اینکه سیلیکون و همچنین سیلیکون قالبگیری چیست و چه کاربردی دارد مطالبی را ارائه دهیم.

عنصر سیلیسیم که با نام سیلیکن معرفی می گردد وبه صورت سیلیکون املا می گرددکه پلی سیلوکسان نیز نامیده می شوند.

 

سیلیکون ها، پلیمرهایی هستند که شامل هر ترکیب مصنوعی ساخته شده از واحدهای تکرار شونده سیلوکسان باشد که زنجیره ای متناوب از اتم های سیلیکون و اتم اکسیژن می باشد که با اتم کربن، اتم هیدروژن و گاهی برخی عناصر دیگر ترکیب می شود.

 

سیلیکون ها در زیر گروه پلیمر های مصنوعی قرار دارند، سنتز این مواد شامل سه مرحله به ترتیب سنتزکلروسیلان،هیدرولیزکلروسیلان، پلیمریزاسیون و تراکم می باشد.

 

تقسیم بندی این مدل از پلیمرهای مصنوعی ازنظر ساختاری بصورت رزین ها،شبکه ای،شاخه دار،حلقه ای و خطی می باشد.

 

اتم سیلیسیوم واتم اکسیژن زنجیره ی اصلی این پلیمر را تشکیل می دهدکه خواص آنها باتوجه به نوع اتصال زنجیره آکیلی به اتم سیلیسیوم متفاوت می باشد.

 

مثلا می توان گفت اگرگروه فنیلی به عنوان شاخه جانبی قرار گیرد موجب ارتقای مقاومت در اسکلت سیلیکون در برابر تشعشعات می گردد اما اگر گروه هالوژنی به عنوان شاخه جانبی قرار گیرد سبب افزایش پایداری در اسکلت سیلیکون در مواجهه با حلال ها شود به زبان ساده باعث مقاومت بیشتر در مقابل حلال هایی مانند تولوئن و الکل می گردد

 

پس می توان به این مهم اشاره کرد که بصورت یک قاعده کلی،پیوندهای سیلوکسان (سیلیسیم-اکسیژن-سیلیسیم) Si-O-Si موجود در ساختمان این پلیمر نسبت به پیوند های کربنی(کربن-کربن) C-C پایدارترند.

همین ویژگی منحصر به فرد باعث شده است تا لاستیک های سیلیکونی در مقایسه با پلیمرهای عالی ازمقاومت حرارتی،پایداری شیمیایی وخواص عایقی باکیفیت بالاتری برخوردار باشند که موجب استفاده از آنها به صورت گسترده در صنایع نظامی،الکتریکی،تجهیزات پزشکی،ساختمانی ،خودروسازی و … گردیده است.

 

 

سیلیکون قالب گیری چیست:

 

سیلیکون قالب گیری نمونه ای از موادی هستند که در خانواده پلیمرها دسته بندی می شود این نوع مواد به شما این امکان را می دهد تا بتوانید از تمامی اشیا،اجسام و قطعات محیط پیرامون خود قالب تهیه نمایید.

 

به عبارتی می توان گفت سیلیکون ها از این جهت که دارای ساختار مولکولی خاصی هستند از مقاومت کششی و حرارتی قابل قبولی برخوردارند همین ویژگی ذکر شده این توانایی را ایجاد می کند تا شما قالب تولیدی خود را به شکل قطعات کوچک بریده، با اطمینان از این موضوع که قالب شما تحت شرایط محیطی مانند: رطوبت،دما و… از مقاومت خوبی برخوردار است و عدم تاثیر پذیری خود را به نمایش می گذارد.

 

همچنین به ضرس قاطع می توان این ادعا را داشت که سیلیکون خاصیت لاستیکی (الاستومری) خویش را تا دمای ۲۶۰ الی ۳۱۵ درجه سانتی گراد معادل ۵۰۰ الی ۵۹۹ درجه فارنهایت حفظ و نگهداری می نماید.

 

شایان ذکر است نقطه شکنندگی سیلیکون وازدست دادن خاصیت لاستیکی در دمای پایین بستگی به مقدارفنیل این مواد دارد.

 

گروه های فنیل را به جهت جلوگیری یا کاهش تبلور درترکیب پلیمر اضافه می کنند.

 

مقاومت و استحکام قالب سیلیکونی در دمای پایین نیز تعجب برانگیز است به گونه ای که استحکام سیلیکون در دمای زیر صفر افزایش می یابد و پایین تر از نقطه شکنندگی،حالت لاستیکی و کششی خود را از دست می دهد

نقطه شکست پذیری دی متیل سیلیکون ها پایین تر از ۵۹- و متیل فنیل سیلیکون ها پایین تر از ۱۱۵- درجه سلنتی گراد می باشد.


Posted

in

by

Tags:

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *